واکاوی آرایههای معماری بناهای علمی ـ مذهبی عصر صفویه نمونههای مورد مطالعه (ملاعبدالله، چهارباغ و علیقلی آقا)
|
محی الدین آقاداودی |
دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد تهران، ایران ، m.aghadavoudi@shahed.ac.ir |
|
چکیده: (3993 مشاهده) |
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی آرایههای معماری بازتاب یافته در سه مسجد ـ مدرسه منتخب عهد صفویه ضمن بازشناسی تاریخی و مختصر از آنهاست. سؤال اصلی مطرح در این پژوهش از این قرار است که مهمترین آرایههای تاریخی بهکاررفته در سه بنای ملاعبدالله، چهارباغ و علیقلی آقا شامل چه گونههایی بوده و واجد چه ویژگیهایی هستند؟ پژوهش حاضر از حیث روش، توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به انجام رسیده است. مختصری از نتایج پژوهش گویای آن است که آرایههای هنری بازتاب یافته در سه بنا در بعد ساختاری شامل کاشیکاریهای نفیس با نقوش و درون مایههای مختلف، آرایههای سنگی، چوبی، فلزی و حتی دستبافته میباشد. در این میان کاربرد کاشی کاری بیشترین حجم را تشکیل میدهد. در بعد نقوش و مضامین نیز انواع نقوش ـ هندسی (گره)، اسلیمی و ختایی و همچنین کتیبههای ثلث با درون مایه قرآنی، احادیث و روایات با تمرکز بر مبانی شیعی و البته اشعار فارسی که غالباً در مدح ائمه اطهار در بناهای مذکور اجرا شده است.
|
|
واژههای کلیدی: معماری عصر صفویه، آرایههای معماری، اصفهان، مسجد ـ مدرسه، ملاعبدالله، چهارباغ، علیقلی آقا. |
|
متن کامل [PDF 1426 kb]
(885 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
تاریخ هنر و معماری دریافت: 1398/5/15 | پذیرش: 1398/10/12 | انتشار: 1399/2/4
|
|
|
|