:: دوره 12، شماره 44 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 12 شماره 44 صفحات 110-87 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین میدان معنا‌شناسی مفهوم «تاریخ» در نهج‌البلاغه
حسن شفیعی کمال آبادی 1، محمدحسین دانشکیا2 ، محمدعلی مجد فقیهی3
1- دانشجوی دکتری مدرسی معارف، گرایش تاریخ و تمدن دانشگاه معارف اسلامی. (نویسنده مسئول) ، 61hshk@gmail.com
2- دانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
3- عضو هیئت علمی گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
چکیده:   (6089 مشاهده)
امیرالمومنین(ع) تاریخ را برای هدایت بشر و جامعه بشری بسیار حیاتی می‌دانند، چراکه با تلفیق مشاهدات شخصی و تجارب تاریخی پیشینیان مجموعه‌ای از دانستنی‌ها و سرمایه‌های فکری را پیش روی انسان قرار می‌دهد. کشف و استخراج میدان معنایی واژه تاریخ در نظام فکری امام(ع)، پیشینه هر مطالعه‌ای درباره مسائل و معرفت‌های تاریخ از نظرگاه ایشان است. این مقاله با روش تحلیل معناشناختی در صدد شناسایی الفاظ هم‌معنا با تاریخ در بیانات امام علی(ع) با تاکید بر نهج‌البلاغه است. برای این کار ضروری است ابتدا مفهوم و موضوع تاریخ مشخص شده و در گام بعد الفاظی که در مظان هم‌نشینی معنایی با تاریخ هستند، شناسایی شود و سپس با جانشینی معنا و موضوع تاریخ صحت ترادف معنایی الفاظ انتخابی، محک زده شود. یافته‌های پژوهش، حاکی از آن است که واژه‌هایی چون؛ قصص، ماضین، امم و اسامی تاریخی دارای معنی و مفهوم تاریخی می‌باشند و در برخی از ساختار‌ها و عبارات با معنا و موضوع «تاریخ» در یک میدان معنایی مشترک قرار می‌گیرند و همان تعاملی که با واژه تاریخ می‌شود را می‌توان با این واژه‌ها انجام داد.
واژه‌های کلیدی: امیرالمومنین(ع)، تاریخ از منظر امام علی(ع)، نهج‌البلاغه، معناشناسی، مفهوم تاریخ، موضوع تاریخ.
متن کامل [PDF 381 kb]   (405 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سایر موضوعات تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1400/4/5 | انتشار: 1400/8/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 44 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها