[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 25 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 7 شماره 25 صفحات 69-94 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ایدئولوژیک افکار عمومی در عصر سلجوقیان با تأکید بر مسئله مشروعیت
مرتضی دادور آلانق 1، علی الهامی2
1- دانش‌آموخته حوزه علمیه و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ، mortezadadvar91@gmail.com
2- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (1037 مشاهده)

افکارعمومی به معنای نوعِ نگرش گروه‌های مختلف، همچون نیرویی مؤثّر در عرصه سیاست و اجتماع ایفای نقش می‌کند. لذا هر نظامی، لاجَرَم اقدام به جلب حمایت افکارعمومی می‌نماید. پژوهش حاضر در پی آن است تا ساز و کار دولت سلجوقی را برای مدیریت ایدئولوژیک افکار عمومی جامعه در جهت مشروعیت‌بخشی به قدرت غالب خود معلوم سازد. لذا با عنایت به داده‌های تاریخی و توصیف و تحلیل آنها، به شناسایی و استخراج ابزارها و تلاش‌های سلجوقیان در این زمینه خواهیم پرداخت. سلجوقیان که نزد افکارعمومی فاقد منزلت بودند اقدام به استخدام مدیران ایرانی و کسب اعتبار از نزدیک‌ترین راه‌های ممکن نمودند. آنها با مدیریت افکارعمومی در دو حوزه ایدئولوژیک و غیر ایدئولوژیک، در حوزه ایدئولوژیک سه مؤلّفه حیاتی را دنبال کردند. اهم این تلاش‌ها کسب مشروعیت از طریق نمادهای دینی، ملّی و رهبران نفوذمند فکری بود که محور اصلی این پژوهش بررسی زوایای این حوزه می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: سلجوقیان، مشروعیت، افکار عمومی، ایدئولوژیک.
متن کامل [PDF 338 kb]   (200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ فرهنگی و اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadvar Alaneq M, Elhami A. The Ideological Management of the Public Opinion in the Seljuk Era with an Emphasis on the Issue of Legitimacy. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 2017; 7 (25) :69-94
URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-408-fa.html

دادور آلانق مرتضی، الهامی علی. مدیریت ایدئولوژیک افکار عمومی در عصر سلجوقیان با تأکید بر مسئله مشروعیت. فصلنامه علمی _ پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1395; 7 (25) :69-94

URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-408-fa.html



دوره 7، شماره 25 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730