1- دانشگاه فردوسی مشهد ، najafian@um.ac.ir 2- گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (8658 مشاهده)
بررسی متن محورِ آثار کهن این امکان را فراهم میآورند تا در بررسی علمی سیر تحول تاریخنگاری در عرصههای مختلف، مبنایی برای تشخیص برخی تفاوتهای محتوایی ایجاد شده در متون داشته باشیم. تکیه ابومخنف در نگارش کتاب مقتل الحسین(ع) بر جزئیات و محاورات و نیز نزدیکی دوره حیات او به واقعه کربلا، مجموعهای نادر از عملکرد امام(ع) در مراحل مختلف شکلگیری واقعه کربلا را در اختیارمان قرار داده است. بر این اساس، پاسخ به این پرسش که وجه تعلیمی مکتب امام حسین(ع) از آغاز حرکت ایشان از مدینه تا رسیدن به کربلا و شهادتشان بر چه شاخصههایی استوار بوده است، منظور نظر تحقیق حاضر قرار گرفته است. نتیجه این پژوهشِ توصیفی ـ تحلیلی، حاکی از آن است که آگاهی دادن به مخاطبان شاخصه اصلی مکتب امام حسین(ع) در مسیر حرکت ایشان بوده است. ایشان این مهم را با محوریت دو موضوع به انجام رسانیدهاند: بیان ویژگیهای رهبر مسلمانان و عدم مشروعیت حکومت وقت.