1- کارشناسی ارشد پژوهش هنر 2- استادیار دانشگاه جیرفت ، Saeed.hajloo@gmail.com
چکیده: (3725 مشاهده)
بسیاری از نگارههای دینی در نسخ خطی اوایل دوره ایلخانی بهدلیل تعدد مذهب حاکمان، حاوی موضوعاتی درباره پیامبران و ادیان مختلف بود. در نیمه دوم عصر ایلخانی، موج جدید تشیع در میان حاکمان رواج یافت که متناسب با اهداف و اندیشههای سیاسی و حکومتی آنها بود. پرسش این است که نگارگری چگونه در پیشبُرد اهداف ایلخانان برای مشروعیتبخشی به حکومتشان در ایران مؤثر بوده است؟ گردآوری دادهها، به روش اسنادی و روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و تحلیلها به شیوه «تحلیل محتوا» و «مقایسه» صورت گرفته است. هدف از این مقاله، مطالعه ویژگیها و مضامین شیعی در مکتب نگارگری ایلخانی (تبریز اول یا رشیدیه) و تبیین رابطه حاکمیت مشروع ایلخانان و نگارگری شیعی است. برپایه نتایج پژوهش، تمایلات و اندیشههای سیاسی، اجتماعی و دینی حکام ایلخانی در قالب نگارههای پیامبر’، ائمه^، احادیث غدیر، مباهله، رویدادها و نبردهای صدراسلام در نسخ جامعالتواریخ و آثارالباقیه، با مضامین شیعی نمود یافته و در مشروعیتبخشی به حکومت ایلخانان مؤثر بوده است.
Behrouzi Pour H, Amir Hajjloo S. The Role and Function of the Art of Miniature in the Religious Legitimacy of the Ilkhanate Government with an Emphasis on the Shia Symbols in the Miniatures of Rashidi’s Jami al-Tawarikh and Biruni’s Assar al-Baghieh. - 2019; 9 (33) :143-166 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-628-fa.html
بهروزیپور حسین، امیرحاجلو سعید. نقش و کارکرد نگارگری در مشروعیت مذهبی حکومت ایلخانان با تأکید بر نمادهای شیعی در نگارگریهای جامعالتواریخ رشیدی و آثار الباقیه بیرونی. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1397; 9 (33) :143-166