دستاوردهای نظام آموزش امامیه در عصر صفوی
|
سید محمد موسویخو 1، محمود مهماننواز2 |
1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه یاسوج ، mmusavikhu@gmail.com 2- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه یاسوج |
|
چکیده: (4186 مشاهده) |
حکومت شیعی صفویه پس از تشکیل در اوایل سده دهم هجری/شانزدهم میلادی، جهت تثبیت و تداوم حاکمیت و تبیین مبانی مشروعیت اقتدار خویش، نیازمند یک نظام آموزشی منظم، کارآمد و توانمند بود تا به مدد آن، اهداف سیاسی و مذهبی خود را در گستره جغرافیایی ایران تحقق بخشد. این نظام آموزشی در دولت صفویه با بهرهگیری از اصول و آموزههای اعتقادی شیعی اثنیعشری پدید آمد و در طول حیات سیاسی این سلسله، دورهای درخشان را در روند فرهنگ و تمدن اسلامی رقم زده است. هدف این پژوهش، بررسی دستاوردهای نظام آموزش امامیه در عصر صفوی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع اصلی عصر صفویه انجام شده است. یافته پژوهش نشان داده:نظام آموزشی مبتنی بر آموزههای شیعی امامیه، نقش مؤثری در رشدو گسترش علوم مختلف و نیز ترویج و تثبیت اندیشه شیعی درجامعه و پدیداری وجوه مختلفی از فرهنگ و تمدن اسلامی در این دوره داشته است.
|
|
واژههای کلیدی: صفویه، امامیه، نظام آموزشی، دستاوردها. |
|
متن کامل [PDF 409 kb]
(617 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
فرهنگ و تمدن عصر صفوی دریافت: 1397/4/23 | پذیرش: 1397/11/27 | انتشار: 1398/2/24
|
|
|
|