:: دوره 10، شماره 36 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 10 شماره 36 صفحات 86-75 برگشت به فهرست نسخه ها
شبه کوفی‌: بازتاب هنر اسلامی در هنر بیزانس
زینب صفریان 1، مهدی محمدزاده2
1- دانشجوی دکتری هنر اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، z.safarian@tabriziau.ac.ir
2- دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (3751 مشاهده)
خوشنویسی از آغاز در تمدن اسلامی به خاطر کتابت قرآن­ کریم اهمیت بسیاری داشت. حضور و بکارگیری خط­ کوفی به­ عنوان یکی از رایج­‌ترین شیوه‌­های خوشنویسی در قرون اولیه اسلامی با داشتن خصوصیات بصری و مفهومی خاص خود در کلیساها و صومعه­‌های یونانی قرن­‌های دهم و یازدهم میلادی (چهارم و پنجم هجری) سؤالات بسیاری را در مورد علت بکارگیری این عنصر خارجی در هنر مذهبی بیزانسی مطرح نموده ­است. پژوهش حاضر به روش تاریخی – تحلیلی تلاش دارد تا با توجه به زمینه‌­های آشنایی بیزانسی­‌ها با این خط، به علت و چرایی به کارگیری این عنصر بیگانه در هنر مذهبی بیزانس بپردازد. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل خط کوفی از منظر بصری و مفهومی در برخی از آثار هنری بیزانسی است. نتایح حاصله نشان­ می­‌دهد که در نمونه‌­های مورد بررسی، کیفیت طلسم‌­گونگی خط و ارتباط معنایی کلمات قرآنی با مفاهیم شمایل‌­نگاری بیزانسی، منجر به استفاده از این سبک خوشنویسی در هنر و معماری بیزانسی شده‌است.
واژه‌های کلیدی: شبه‌کوفی، هنر بیزانس، خط کوفی، نوشتار، کتیبه
متن کامل [PDF 474 kb]   (551 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ هنر و معماری
دریافت: 1398/2/5 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1398/8/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 36 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها