%0 Journal Article %A Safarian, Zeynab %A Mohammadzadeh, Mehdi %T Pseudo-Kufi: Reflection of the Islamic Art in the Byzantine Art %J The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal %V 10 %N 36 %U http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-972-fa.html %R %D 2019 %K Pseudo-Kufi, Byzantine art, Kufic script, Writing, Inscription., %X خوشنویسی از آغاز در تمدن اسلامی به خاطر کتابت قرآن­ کریم اهمیت بسیاری داشت. حضور و بکارگیری خط­ کوفی به­ عنوان یکی از رایج­‌ترین شیوه‌­های خوشنویسی در قرون اولیه اسلامی با داشتن خصوصیات بصری و مفهومی خاص خود در کلیساها و صومعه­‌های یونانی قرن­‌های دهم و یازدهم میلادی (چهارم و پنجم هجری) سؤالات بسیاری را در مورد علت بکارگیری این عنصر خارجی در هنر مذهبی بیزانسی مطرح نموده ­است. پژوهش حاضر به روش تاریخی – تحلیلی تلاش دارد تا با توجه به زمینه‌­های آشنایی بیزانسی­‌ها با این خط، به علت و چرایی به کارگیری این عنصر بیگانه در هنر مذهبی بیزانس بپردازد. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل خط کوفی از منظر بصری و مفهومی در برخی از آثار هنری بیزانسی است. نتایح حاصله نشان­ می­‌دهد که در نمونه‌­های مورد بررسی، کیفیت طلسم‌­گونگی خط و ارتباط معنایی کلمات قرآنی با مفاهیم شمایل‌­نگاری بیزانسی، منجر به استفاده از این سبک خوشنویسی در هنر و معماری بیزانسی شده‌است. %> http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-972-fa.pdf %P 75-86 %& 75 %! %9 %L A-10-1027-1 %+ PhD student of Islamic Art, Islamic Art University of Tabriz %G eng %@ 2252-0538 %[ 2019