RT - Journal Article T1 - Identification and Historical Analysis of Factors Affecting the Promotion of Imamieh Educational System in the First Five Centuries (AH) JF - maaref-tarikh YR - 2019 JO - maaref-tarikh VO - 10 IS - 34 UR - http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-197-fa.html SP - 7 EP - 36 K1 - The Educational System K1 - Imamieh K1 - the First Five Centuries K1 - Rising and Flourishing. AB - نظام آموزشی برای شکل‌گیری و تداوم نیازمند مبانی، منابع تولید علم، اهداف، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، مدیریت، نیروی انسانی، متون و مراکز آموزشی است. البته، برای عبور از بحران‌ها و رسیدن به دست‌آوردهای نظام آموزشی، این امور به تنهایی کافی نیست، بلکه باید از یک دسته عوامل اصلی و فرعی، سلبی و ایجابی، زمینه‌ساز و تأثیرگذار بر روند پیشرفت کمی و کیفی نظام آموزشی کمک گرفت. براساس اهمیت موضوع در فهم تاریخ علمی امامیه، این پژوهش برای شناخت عوامل مهم، زمینه‌ساز و تأثیرگذار بر نظام آموزشی امامیه در پنج قرن نخست به دلیل فراز و نشیب فعالیت‌های علمی و آموزشی، صورت گرفت و روشن گردید، عوامل و پیش‌ران‌های اصلی بر شکل‌گیری و تداوم و عوامل فرعی بیشترین سهم را در توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی داشته‌اند. در این میان عوامل سلبی اگرچه مشکلاتی را برای فرآیند آموزش ایجاد کرده‌اند، اما نقش اثرگذار بر خروج ار بحران‌ها را داشته‌اند. LA eng UL http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-197-fa.html M3 ER -