%0 Journal Article %A Dehghani, Mehdi %T Continuity of the Educational Tradition of the Religious Institution in Iran during the Zand Dynasty %J The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal %V 9 %N 31 %U http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-592-fa.html %R %D 2018 %K Education, Scholars, Social Status, Zand Era, %X در دوره زندیه، بسیاری از خصایص سنت آموزش نهاد دینی دوره صفویه تداوم یافت. بااین‌همه، مورخین دوره زندیه به رخدادهای سیاسی ـ نظامی توجه ویژه‌ای داشتند. عنایت به مولفه مذکور، توجه اندک و پراکنده آنان به امور فرهنگی ـ آموزشی را به دنبال داشت که نتیجه آن، ضرورت تحقیق پژوهشگران در این حوزه است. بر این مبنا، پژوهش حاضر درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است: در قالب کدام خصیصه‌ها، سنت آموزشی نهاد دینی ایران در عصر زندیه تداوم یافت؟ برای پاسخگویی، با بررسی مقولاتی مانند شیوه آموزش خویشاوندی و نقش خاندان‌های علم‌پرور، به این برآورد می‌رسیم که سنت آموزشی نهاد دینی، نقش مهمی در تداوم سنت فرهنگی ـ آموزشی کشور علی‌رغم تحولات اجتماعی ـ سیاسی جامعه ایفا می‌کرد. پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحقیق تاریخی و شیوه جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای از منابع دست‌اول تاریخی پس از توصیف و طبقه‌بندی سنت آموزشی به تحلیل و تفسیر این ویژگی‌ها و تاثیرات آن بر اوضاع آموزشی دوره زندیه می‌پردازد. %> http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-592-fa.pdf %P 7-24 %& 7 %! %9 %L A-10-633-1 %+ Assistant Professor, Jiroft University %G eng %@ 2252-0538 %[ 2018