TY - JOUR T1 - Continuity of the Educational Tradition of the Religious Institution in Iran during the Zand Dynasty TT - تداوم سنت آموزشی نهاد دینی ایران در عصر زندیه (1209 ـ 1160ق) JF - maaref-tarikh JO - maaref-tarikh VL - 9 IS - 31 UR - http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-592-fa.html Y1 - 2018 SP - 7 EP - 24 KW - Education KW - Scholars KW - Social Status KW - Zand Era N2 - در دوره زندیه، بسیاری از خصایص سنت آموزش نهاد دینی دوره صفویه تداوم یافت. بااین‌همه، مورخین دوره زندیه به رخدادهای سیاسی ـ نظامی توجه ویژه‌ای داشتند. عنایت به مولفه مذکور، توجه اندک و پراکنده آنان به امور فرهنگی ـ آموزشی را به دنبال داشت که نتیجه آن، ضرورت تحقیق پژوهشگران در این حوزه است. بر این مبنا، پژوهش حاضر درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است: در قالب کدام خصیصه‌ها، سنت آموزشی نهاد دینی ایران در عصر زندیه تداوم یافت؟ برای پاسخگویی، با بررسی مقولاتی مانند شیوه آموزش خویشاوندی و نقش خاندان‌های علم‌پرور، به این برآورد می‌رسیم که سنت آموزشی نهاد دینی، نقش مهمی در تداوم سنت فرهنگی ـ آموزشی کشور علی‌رغم تحولات اجتماعی ـ سیاسی جامعه ایفا می‌کرد. پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحقیق تاریخی و شیوه جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای از منابع دست‌اول تاریخی پس از توصیف و طبقه‌بندی سنت آموزشی به تحلیل و تفسیر این ویژگی‌ها و تاثیرات آن بر اوضاع آموزشی دوره زندیه می‌پردازد. M3 ER -