The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
-
Literature & Humanities
http://tarikh.maaref.ac.ir
1
admin
2252-0538
2252-0538
-
-
-
-
-
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
8
27
online
1
fulltext
fa
شیوههای مدیریتی پیامبر(ص) در همگرا کردن بازار مدینه با آموزههای اقتصادی اسلام
Prophet Muhammad's (PBUH) Management Practices in Converging the Medina Market to the Economic Teachings of Islam
تاریخ معصومان(ع) با رویکرد فرهنگی و تمدنی
پژوهشی
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">اهمیت مبادلات تجاری در حجاز قبل از اسلام، تأسیس بازارهای متعدد در شهرهای مختلف از جمله یثرب را به همراه داشت که با سازوکارهای قبیلهای اداره میشد. با ظهور اسلام آموزههای اقتصادی در زمینههای مختلف تجاری، معاملاتی، عرضه و تقاضا و ... ارائه گردید که در موارد متعدد با سنتهای قبلی همخوانی نداشت، و در مسیر اجرایی با مشکلات عدیده مواجه شد. این مقاله درصدد است با رویکردی توصیفی ـ تبیینی و با استفاده از شاخصهای نظری علم مدیریت به این سؤال پاسخ دهد که با توجه به پیشینه ذهنی اقتصادی مردم، چگونه رسول اکرم</span></span><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">|</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> تلاش داشتند بازار مدینه را با آموزههای اقتصادی اسلام همگرا کنند؟ به نظر میرسد، رسول اکرم</span></span><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">|</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> با سازوکارهای مدیریتی از جمله: منفک کردن بازار مسلمانان از یهودیان، ارائه قوانین مربوط به بازار متناسب با آموزههای دینی، نظارت و کنترل بر قیمتها، کیفیت کالاها و ... تلاش کردند، الگوی عملی از بازار همگرا با آموزههای دینی به اجرا گذارند.</span></span></p>
<div style="text-align: justify;">The commercial exchanges in Hijaz before Islam led to the establishment of various markets in different cities, including Yathrib, which was run by tribal mechanisms. With the advent of Islam, economic doctrines were presented in various fields of commerce, trade, supply and demand, which were not consistent with the previous traditions and encountered numerous problems in the course of implementation. Implementing an explanatory-descriptive approach and using the theoretical indicators of management science, this paper tries to answer this question: How did Prophet Muhammad (PBUH) try to converge the Medina market with the economic teachings of Islam with regards to the people's mental economic background. It seems that through implementing management mechanisms, such as dismantling the Muslim market from the Jews market, providing market laws in line with the religious doctrines, monitoring and controlling prices, quality of goods, etc., Prophet Muhammad (PBUH) has tried to present a practical model of market convergent with the religious teachings.</div>
رسول اکرم(ص), آموزههای اقتصادی اسلام, بازار مدینه, شیوه مدیریتی, اصناف.
Prophet Muhammad (PBUH), Economic Teachings of Islam, Medina Market, Management Method, Guilds.
7
26
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-263-1&slc_lang=fa&sid=1
Hediyeh
Taghavi
هدیه
تقوی
h.taghavi@alzahra.ac.ir
10031947532846002206
10031947532846002206
Yes
Al-zahra University
دانشگاه الزهرا(س)