The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
-
Literature & Humanities
http://tarikh.maaref.ac.ir
1
admin
2252-0538
2252-0538
-
-
-
-
-
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
مؤلفههای فرهنگی ـ مذهبی مؤثر بر پیدایی و تداوم حیات سیاسی شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب اول صفوی
Religio-cultural elements for the appearance and continuance of Shāh Ismāil I and Shāh Tahmāsp I`s political life
فرهنگ و تمدن عصر صفوی
پژوهشی
<p style="text-align: justify;"><font face="Tahoma" style="font-size: 12px">اسماعیل صفوی که به مقام مرشد کامل در طریقت صوفیانه صفوی نائل آمده بود، با تکیه بر مریدان قزلباش خود توانست پس از جنگ و نبردهای بسیار، سلطنت مقتدر و درازآهنگی را در سرزمین ایران پایهگذاری کند و رسمیت مذهب تشیع را در سراسر کشور اعلام نماید. قزلباشان یا همان نیروهای نظامی شاه اسماعیل اول که عمدتاً خاستگاهی قبیلهای داشتند، بهشدت به سازمان و تشکیلات صوفیانه پایبند بودند. این نیروها، تشیع غالیانهای داشتند و بهنظر میرسد شاه اسماعیل اول را بهمثابه سایه خدا و فرزند پیامبر’ تقدیس میکردند. شاه طهماسب اول که بعکس پدرش اسماعیل شخصیتی صلحجو و شریعتمحور داشت، در گذار به دوران استقرار و تثبیت شاهنشاهی صفویان، فقهای شیعی را مورد توجه و استفاده خود قرار داد. حمایتهای مادی و معنوی شاه از فقها از سویی مشروعیت سلطنت طهماسب اول را فراهم کرد و از سوی دیگر موجبات بنیاد ساختار نوین نهاد دینی تشیع را آماده نمود. در این میان، محقق کرکی بهمثابه فقیه پرنفوذی از جبل عامل گفتمان اقتدار فقهای شیعه را مطرح کرده، حکومت صفویان را که موجب گسترش تشیع بود، مورد تأیید قرار داد.</font><br>
</p>
<p style="margin-left: 34pt; text-align: justify;">Safavid Shah Ismāil, having attained the highest degree of leadership in Sufism, with the help of his followers and after long wars and struggles, established a long life and powerful government in Iran and proclaimed Shiism the official religion of Iran. Shah Ismāil`s military forces or Qizilbashes, being mainly of tribal roots, were very faithful to Sufi`s system and beliefs. These forces were of overstatement to Shiism and considered Shah Ismāil I as the shadow of God and the son of the Prophet. Shāh Tahmāsp I, however, was of a religious and peaceful character and paid special attention to fuqaha for strengthening Safavid kingdom. Shah`s material and spiritual supporting of fuqaha led to the legality of his kingdom on one hand and to the foundation of new system of Shiite religion on the other. Furthermore, Muhaqqiq Karaki, an outstsnding faqih from Jabal Amol proposed the problem of Shiite faqih`s discourse of authority and confirmed Safavid government as the one supporting Shiism.</p>
تصوف, شیخ صفیالدین, شاه اسماعیل اول, قزلباشها, شاه طهماسب اول, محقق کرکی.
Sufism, shāh Ismāil I, qizilbashes, shāh tahmāsp I, muhaqqiq karaki.
121
144
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-88&slc_lang=fa&sid=1
Forooq
Parsa
فروغ
پارسا
f.parsa@ihcs.ac.ir
10031947532846001477
10031947532846001477
Yes
of Research High Center of Islamic Sciences and Cultural Studies
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی