دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد تهران، ایران ، m.aghadavoudi@shahed.ac.ir
چکیده: (4436 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی آرایههای معماری بازتاب یافته در سه مسجد ـ مدرسه منتخب عهد صفویه ضمن بازشناسی تاریخی و مختصر از آنهاست. سؤال اصلی مطرح در این پژوهش از این قرار است که مهمترین آرایههای تاریخی بهکاررفته در سه بنای ملاعبدالله، چهارباغ و علیقلی آقا شامل چه گونههایی بوده و واجد چه ویژگیهایی هستند؟ پژوهش حاضر از حیث روش، توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به انجام رسیده است. مختصری از نتایج پژوهش گویای آن است که آرایههای هنری بازتاب یافته در سه بنا در بعد ساختاری شامل کاشیکاریهای نفیس با نقوش و درون مایههای مختلف، آرایههای سنگی، چوبی، فلزی و حتی دستبافته میباشد. در این میان کاربرد کاشی کاری بیشترین حجم را تشکیل میدهد. در بعد نقوش و مضامین نیز انواع نقوش ـ هندسی (گره)، اسلیمی و ختایی و همچنین کتیبههای ثلث با درون مایه قرآنی، احادیث و روایات با تمرکز بر مبانی شیعی و البته اشعار فارسی که غالباً در مدح ائمه اطهار در بناهای مذکور اجرا شده است.
Aghadawoudi M. Analysis of the Architectural Arrays of the Scientific-Religious Buildings in the Safavid Era: Case Study of Mullah Abdullah, Chaharbagh and Ali Gholi Agha. - 2020; 10 (37) :69-86 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1076-fa.html
آقاداودی محی الدین. واکاوی آرایههای معماری بناهای علمی ـ مذهبی عصر صفویه نمونههای مورد مطالعه (ملاعبدالله، چهارباغ و علیقلی آقا). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1398; 10 (37) :69-86