1- دانشجوی دکتری گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی. 2- استادیار گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران. (نویسنده مسئول) ، hooshyar_farinaz@yahoo.com 3- استادیار گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران.
چکیده: (711 مشاهده)
واگرایی و عدمسنخیت جریان اموی و اهل بیت(ع) بعد از کربلا زمینههای تقابل گفتمانی را در ابعاد گفتاری و عملی افزایش داد، این امر از یک سو به تغییر ساختارگفتمان هژمونی یافته امویان انجامید و از سویی دیگر منجر به تعمیق دستاوردهای قیام کربلا شد. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا ضمن ارائه کنشهای امویان دررویارویی با اسراء کربلا، با استفاده از نظریه گفتمانی لاکلا و موفه که ابعاد گفتمان را گفتاری و رفتاری میداند به این پرسش ها پاسخ داده شود که در تقابل دو جریان مذکور چه عللی منجر به تغییر رویه گفتمان حاکم شده و گفتمان حاکم برای برونرفت از این چالش چه شیوههای اتخاذ میکند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد درهم ریختگی ثبات معنای گفتمان اموی در فضای رقابتی با گفتمان اهلبیت(ع) بعد از کربلا موجب بیقراری گفتمان اموی و تغییر رویه از گفتمان مسلط به گفتمان تعامل و مماشات جهت برون رفت از چالشهای مورد تهدید حاکمیت شد.
Safaei Mohammadabadi Z, Houshiyar F, Bushasb Goosheh F. Analysis of the Umayyad Discourse after the Karbala Incident Based on the Theory of Laclau and Mouffe. - 2023; 14 (50) :59-78 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1572-fa.html
صفائی محمدآبادی زهره، هوشیار فریناز، بوشاسب گوشه فیض اله. بررسی سیر گفتمان امویان بعد از حادثه کربلا براساس نظریه لاکلا و موفه. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1402; 14 (50) :59-78