:: دوره 14 - شماره 52 - پاییز - در دست چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی متغیرهای دخیل در سیر تطور حوزه علمیه تهران در بازه زمانی قاجار
حسن سلم ابادی1، محمدحسین دانش‌کیا2، امیرمحسن عرفان3
1- دانشجوی دکتری مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه بجنورد. (نویسنده مسئول) ، mr.salmabadi@yahoo.com
2- دانشیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
3- استادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
چکیده:   (430 مشاهده)
این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی روند تاریخی و تحلیل سیر تطورات حوزه علمیه تهران در دوره قاجار است و از این رهگذر به تحلیل و بررسی عوامل و بسترهای شکل‌­گیری تطورات تاریخی حوزه علمیه تهران می­‌پردازد. مطالعه سیر تطور تاریخی این نهاد آموزشی و بازشناسی تحلیلی آن، نیازی است در جهت تقویت هویت‌یابی تاریخی و ازسویی آسیب‌شناسی احتمالی آن. یافته‌های پژوهش نشان می­‌دهد که این نهاد آموزشی در تمدن اسلامی مسیری مضبوط و دقیق دارد و بر پایه منطقی قابل درک و بیان شدنی شکل گرفته است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد، عوامل متعددی همچون؛ مهاجرت علمای بزرگ به تهران، ساخت متعدد مدارس علمیه، انقلاب مشروطه و حوادث بعد از آن، در سیر تطور تاریخی آن دخیل بوده‌­اند. روش تحقیق این مقاله، گردآوری اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌­ای و توصیفی - تحلیلی می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: حوزه علمیه تهران، نهاد آموزش تشیع، عوامل تطور تاریخی، قاجار.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ تمدن و شیعه
دریافت: 1401/6/15 | پذیرش: 1402/2/25


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها