1- دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران ، tayebeh3924@yahoo.com 2- دانشگاه هنر تهران
چکیده: (4358 مشاهده)
در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشتهاند؛ از آثار منقوش بر سفالینههای تمدنهای کهن گرفته تا دستساختههای امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینهساز پژوهشهای دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرحها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را ـ که در قرن هشتم هجری ساخته شده ـ تبیین نماید. این پژوهش با روش توصیفی ـ تطبیقی تدوین شده و دادهها را با مطالعات کتابخانهای و میدانی گردآوری نموده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد ساختار کلی طراحی و کتیبه دو منبر از الگویی واحد پیروی میکنند و از نظر طرح و نقش اسلیمی، ختایی و هندسی دارای یک قالب مشترک هستند اما بهلحاظ ظرافت طراحی، همسان نیستند که، تفاوتهای موجود را باید در شیوه و سبک هنرمندان دانست.
Dehghani T, Samanian S. Comparative Analysis of the Designs and Patterns o the Pulpits of Nain and Sorian’s Great Mosques . - 2015; 6 (19) :29-50 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-272-fa.html
دهقانی طیبه، سامانیان صمد. بررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1394; 6 (19) :29-50