1- گروه معارف اسلامی دانشگاه قم ، aa.mahdavifard@qom.ac.ir 2- دانشگاه اراک و مدرس گروه معارف اسلامی
چکیده: (4870 مشاهده)
فتوحات وجنگهایی که پس از رحلت پیامبر|رخ داد و منجر به گشوده شدن دروازههای ایران و روم شرقی و آفریقا گردید متفکران و عالمان مسلمان را با پرسشهایی مواجه کرده استپرسشهایی مانند این که آیا فتوحات مشروعیت داشتهاند؟ در صورت عدم مشروعیت این رویداد؛ ملاک بهرهمندی اهل بیت^از نتایج آن چه بوده است؟ و آیا اصولاً میتوان میان عدم مشروعیت یک عمل و نتائج آن تفکیک کرد؟ در این نوشتار به این نتیجه رسیدیم که با توجه به مشروط بودن مشروعیت جهاد ابتدایی در فقه شیعه به اذن امام×یا نایب خاص امام و فقدان شرط مذکور در فتوحات پس جنگهای مذکور مشروع نبودهاند، معالوصف اهلبیت^از نتائج فتوحات، استفاده بردهاند؛ ملاک بهرهمندی مذکور یا به عنوان انفال بوده و یا بر پایه قاعده الزام به عنوان سهم ذویالقربی از خمس بوده است.