The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
-
Literature & Humanities
http://tarikh.maaref.ac.ir
1
admin
2252-0538
2252-0538
-
-
-
-
-
fa
jalali
1401
10
1
gregorian
2023
1
1
13
49
online
1
fulltext
fa
مبانی تمدنساز اندیشمندان شیعی در گذار تاریخی (خواجه نصیر و شهید مطهری)
Civilizing Foundations of Shiite Thinkers in Historical Transition (Khwaja Nasir and Shahid Motahari)
مبانی نظری فرهنگ و تمدن اسلامی
پژوهشی
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA"> این پژوهش درصدد است براساس تبیین و تعریف علامه جعفری از مفهوم تمدن، مبانی و مؤلفه های تمدنساز را در دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و شهید مطهری بهعنوان دو متکلم برجسته شیعی با مشابهتهای زمانه، بازشناسی کند.<a name="_Hlk88656138"> بازاندیشی عالمانه در مبانی اجتماعی اندیشه شیعه میتواند روح واقعی این مذهب را بهگونهای اصیل بازنمایی کند.</a> علامه جعفری، تمدن را تشکل انسانها با روابط عالی و اشتراک همه افراد و گروههای جامعه در پیشبرد اهداف مادی و معنوی آن در همه ابعاد ممکن میداند. برایناساس سه مبنای اخلاقی (با مؤلفههای روابط عالی و اشتراک همه افراد) و سیاسی (با مؤلفههای تشکل انسانها و پیشبرد اهداف) و اجتماعی (در قالب اهداف مادی و معنوی) برای تمدن وجود دارد. دستیابی به همبستگی اجتماعی در نتیجه رشد فضایل اخلاقی و برقراری عدالت اجتماعی با وجود حاکمان الهی و قوانین دینی امکانپذیر است. همبستگی و عدالت اجتماعی افراد جامعه را بهسوی پیشبرد اهداف مادی و معنوی سوق میدهد. چنین فرآیندی سازنده تمدن متعالی است. نوشتار حاضر با روش عقلی-تحلیلی و با رویکرد اجتماعی به بررسی این موضوع با ابزار مطالعات کتابخانهای میپردازد.</span></span></span></span></span></span></div>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif">Based on Allameh Jafari's explanation and definition of the concept of civilization, this research aims to recognize the foundations and components of civilization in the view of Khwaja Nasiruddin Tousi and Shahid Motahari as two prominent Shia theologians with contemporary similarities. Scholarly rethinking of the social foundations of Shia thought can represent the true spirit of this religion in an original way. Allameh Jafari considers civilization to be the formation of human beings with excellent relationships and the participation of all individuals and groups in the society in advancing its material and spiritual goals in all possible dimensions. Based on this, there are three moral bases (with the components of excellent relationships and sharing of all people), political (with the components of human organization and advancing goals) and social (in the form of material and spiritual goals) for civilization. Achieving social solidarity is possible as a result of the development of moral virtues and the establishment of social justice with the existence of divine rulers and religious laws. Solidarity and social justice lead people in the society to advance material and spiritual goals. Such a process is the builder of a sublime civilization. The present article examines this issue with a rational-analytical method and a social approach using library resources.</span></span></span></span></span>
مبانی تمدن ساز, خواجه نصیرالدین طوسی, شهید مرتضی مطهری, مبنای اخلاقی, مبنای سیاسی, مبنای اجتماعی.
The Foundations of Civilization, Khwaja Nasiruddin Tousi, Martyr Morteza Motahari, Moral Basis, Political Basis, Social Basis.
51
68
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1650-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamideh
Mazheri Seif
حمیده
مظاهری سیف
h.mazaheri20@yahoo.com
10031947532846009637
10031947532846009637
Yes
A Graduate of the Seminary. PhD student of Islamic Philosophy and Theology, Allameh Tabatabai University; Lecturer of Islamic Studies.
دانش آموخته حوزه علمیه. دانشجوی دکتری فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی. و مدرس دروس معارف اسلامی.