[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نرخ پذیرش مقالات
مقالات منتشر شده: 316
نرخ پذیرش: 20
نرخ رد: 80
..
:: دوره 10، شماره 34 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 10 شماره 34 صفحات 36-7 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تحلیل تاریخی عوامل مؤثر بر اعتلای نظام آموزشی امامیه در پنج قرن نخست هجری
محمدجواد یاوری سرتختی 1، محمدرضا جباری2
1- استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) ، javadyavari@yahoo.com
2- دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
چکیده:   (2986 مشاهده)

نظام آموزشی برای شکل‌گیری و تداوم نیازمند مبانی، منابع تولید علم، اهداف، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، مدیریت، نیروی انسانی، متون و مراکز آموزشی است. البته، برای عبور از بحران‌ها و رسیدن به دست‌آوردهای نظام آموزشی، این امور به تنهایی کافی نیست، بلکه باید از یک دسته عوامل اصلی و فرعی، سلبی و ایجابی، زمینه‌ساز و تأثیرگذار بر روند پیشرفت کمی و کیفی نظام آموزشی کمک گرفت. براساس اهمیت موضوع در فهم تاریخ علمی امامیه، این پژوهش برای شناخت عوامل مهم، زمینه‌ساز و تأثیرگذار بر نظام آموزشی امامیه در پنج قرن نخست به دلیل فراز و نشیب فعالیت‌های علمی و آموزشی، صورت گرفت و روشن گردید، عوامل و پیش‌ران‌های اصلی بر شکل‌گیری و تداوم و عوامل فرعی بیشترین سهم را در توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی داشته‌اند. در این میان عوامل سلبی اگرچه مشکلاتی را برای فرآیند آموزش ایجاد کرده‌اند، اما نقش اثرگذار بر خروج ار بحران‌ها را داشته‌اند.
 

واژه‌های کلیدی: نظام آموزشی، امامیه، پنج قرن نخست، اعتلاء و شکوفایی.
متن کامل [PDF 376 kb]   (548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ تمدن و شیعه
دریافت: 1397/3/23 | پذیرش: 1397/11/2 | انتشار: 1398/2/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavari Sartakhti M J, Jabbari M R. Identification and Historical Analysis of Factors Affecting the Promotion of Imamieh Educational System in the First Five Centuries (AH). - 2019; 10 (34) :7-36
URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-197-fa.html

یاوری سرتختی محمدجواد، جباری محمدرضا. شناسایی و تحلیل تاریخی عوامل مؤثر بر اعتلای نظام آموزشی امامیه در پنج قرن نخست هجری. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1398; 10 (34) :7-36

URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 34 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4642