:: دوره 14، شماره 50 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 14 شماره 50 صفحات 78-59 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سیر گفتمان امویان بعد از حادثه کربلا براساس نظریه لاکلا و موفه
زهره صفائی محمدآبادی1 ، فریناز هوشیار 2، فیض اله بوشاسب گوشه3
1- دانشجوی دکتری گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی.
2- استادیار گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران. (نویسنده مسئول) ، hooshyar_farinaz@yahoo.com
3- استادیار گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران.
چکیده:   (469 مشاهده)
واگرایی و عدم‌سنخیت جریان اموی و اهل بیت(ع) بعد از کربلا زمینه‌های تقابل گفتمانی را در ابعاد گفتاری و عملی  افزایش داد، این امر از یک سو به تغییر ساختارگفتمان هژمونی یافته امویان انجامید و از سویی دیگر منجر به تعمیق دستاوردهای قیام کربلا شد. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا ضمن ارائه کنش‌های امویان دررویارویی با اسراء کربلا، با استفاده از نظریه گفتمانی لاکلا و موفه که ابعاد گفتمان را گفتاری و رفتاری می‌داند به این پرسش ‌ها پاسخ داده شود که در تقابل دو جریان مذکور چه عللی منجر به تغییر رویه گفتمان حاکم شده و گفتمان حاکم برای برون‌رفت از این چالش چه شیوه‌های اتخاذ می‌کند؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد درهم ریختگی ثبات معنای گفتمان اموی در فضای رقابتی با گفتمان اهل‌بیت(ع) بعد از کربلا موجب بی‌قراری گفتمان اموی و تغییر رویه از گفتمان مسلط به گفتمان تعامل و مماشات جهت برون رفت از چالش‌های مورد تهدید حاکمیت شد.
واژه‌های کلیدی: گفتمان، امویان، کربلا، لاکلا و موفه.
متن کامل [PDF 274 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ معصومان(ع) با رویکرد فرهنگی و تمدنی
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1400/9/1 | انتشار: 1402/2/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 50 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها