1- دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه پیام نور. ، habtahi5@gmail.com 2- دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه علوم حدیث. 3- دانشیار بنیاد دائره المعارف اسلامی.
چکیده: (2338 مشاهده)
یکی از رویکردهایی که در مورد نقش امام علی (ع) در انتشار علم و سنت نبوی میتوان درنظر گرفت این است که اساساً رشد علمی در بلاد اسلامی در سده اول چگونه صورت گرفت و انتقال علم به این بلاد و امصار با چه فرایند و مکانیسمی تحقق یافته است؟ چه کسانی در این انتقال علوم مؤثر بودهاند و ایشان در علم خود با علی (ع) چه ارتباطی داشتهاند؟ ادعا این است که سوق دادن مسلمانان به سمت توجه جدی به علم و دانش (نه فقط علم دین) و شکلگیری این روند در جامعه تازه تشکیلیافته اسلامی در این دوره در بلاد به علی× منسوب است. برای اثبات این موضوع علاوه بر اقدامات مستقیم آن حضرت در کوفه و یمن، به نقش برخی شاگردان مستقیم ایشان مانند مانند ابنعباس و ابنمسعود و حسن بصری در مناطقی مانند مکه و بصره و کوفه توجه و روشن شده که پایهگذاری دانش در این سرزمینها در سده اول بهواسطه فعالیت علمی ایشان بوده است.
ابطحی سید عبدالحمید، انصاری محمدفرید، طارمیراد حسن. جایگاه امام علی (ع) در نشر علوم دین در مراکز علمی جامعه اسلامی قرن اول. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1392; 4 (10) :7-28