1- استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. (نویسنده مسئول) ، mmoghanipoor@yahoo.com 2- استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (6770 مشاهده)
با توجه به ویژگیهای هنر اسلامی و ضرورت احیاء و تقویت آنها، امروزه برنامههایی برای آموزش و تربیت نیروهای متخصص در سطح آموزش عالی شکل گرفته که رشته کارشناسی هنر اسلامی با تجربه پانزده ساله از مهمترین آنهاست. نقد این دوره و بررسی انطباق مولفههای آموزشی آن با آداب تربیتی هنرآموزان این هنرها در گذشته ضروری بهنظر میرسد. بنابراین ضمن شناسایی آداب و ویژگیهای تربیتی و آموزشی در جوامع گذشته (با استناد به فحوای فتوتنامهها) و نیز برنامههای آموزشی دوره کارشناسی هنر اسلامی، مواردی چون: «هدف»، «اصول و مبناها»، «روش»، «شرایط استاد» و «شرایط شاگرد» در دو شیوه مورد مقایسه قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی میباشد. نتایج این پژوهش مشخص نمود که هر چند اهداف آموزشی در هر دو شیوه تا حدودی بر هم منطبق بودهاند، اما به علت غالب بودن ساختار و نظام آموزشی ترمی ـ واحدی در آموزش دانشگاهی، مواردی چون اصول و روشهای آموزشی و شرایط استاد و شاگرد، تفاوت بسیاری با آموزش سنتی این هنرها دارد؛ بهطوریکه در شیوه جدید، ماهیت و مقصد آموزش به شیوهای دگرگون آشکار میشود.
Moghanipour M R, Rahmani A. Analysis of Art Etiquette and Principles Based on the Books of Gallantry and Its Comparison with University Education Methods (Case Study: Bachelor of Islamic Art). - 2021; 12 (44) :29-50 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1398-fa.html
مقنی پور مجیدرضا، رحمانی اشکان. واکاوی آداب و اصول هنرآموزی برمبنای فتوتنامهها و مقایسه آن با شیوههای آموزش دانشگاهی (مطالعه موردی: کارشناسی هنر اسلامی). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1400; 12 (44) :29-50