1- دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی. (نویسنده مسئول) ، m_kermani87@yahoo.com 2- استاد گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 3- استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
چکیده: (2414 مشاهده)
وضعیتشناسی امروزین ما از مقوله علم، خصوصا در راستای سیاستگذاریهای علم، نیازمند نسبتسنجی علمشناسی قرآنی با علمشناسی ِجهانعلمهای تمدن اسلامی به عنوان تجربه تاریخیمان در علم است. نوشتار حاضر با تمرکز بر سیالیت واکنشی ـ تجدیدی علم بهعنوان گونهای از سیالیت علم، کوشیده است تا میان قرآن و جهانعلم سنتی بهعنوان یکی از ماندگارترین جهانعلمهای ِتمدن اسلامی، این نسبتسنجی را سامان دهد. فرآیند کلی پژوهش شامل اکتشاف، پردازش، تطبیق و مقایسه است و منطق پردازش، ترکیبی از استقراء نمودهای مسلّم و کاوشهای منطقی است. یافتههای پژوهش، گویای آن است که جهانعلم سنتی، در اینگونه از سیالیت علم، با قرآن، واگرایی دارد. قرآن هردو گونه علم ِظرفپذیر و ظرفناپذیر را به رسمیت شناخته و بر دوگانه ماهیت ثابت و سیال علم تاکید دارد. درحالیکه در جهانعلم سنتی، علم ِظرفپذیر به رسمیت شناخته نشده و همواره تلقی ثابتی از ماهیت علم بر آن احاطه داشته است.
Kermani Kajoor M, Khosropanah A H, Mirmohammadi S Z A. Relationship between the Reactive-Renewal Fluidity of Science in the Qur'an and the World of Traditional Science in Islamic Civilization. - 2021; 12 (45) :7-34 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1539-fa.html
کرمانی کجور محمد، خسروپناه عبدالحسین، میرمحمدی سید ضیاءالدین. نسبت سیالیت واکنشی ـ تجدیدی علم در قرآن و جهانعلم سنتی در تمدن اسلامی. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1400; 12 (45) :7-34