1- استادیار گروه معماری،دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران. 2- کارشناسی ارشد معماری، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران. (نویسنده مسئول). ، mk8498784987@gmail.com
چکیده: (1280 مشاهده)
جنگ نرم مبتنی بر رویکردهای فکری و فرهنگی بوده و از این طریق سعی در سلطهگری بر جوامع هدف دارد. از طرفی معماری، ظرف زندگی و بستر فرهنگ بوده و میتواند یکی از اهداف تهاجم فرهنگی شناخته شود، بنابراین نقش بهسزایی در مقابله با جنگ فرهنگی دارد. سؤال اصلی این مقاله چگونگی تأثیر جنگ فرهنگی بر معماری ایرانی-اسلامی در قرن اخیر است. این مقاله با استفاده از روشهای تحلیلی-تبیینی، تفسیری-تاریخی و مصداقپژوهی سعی در پاسخ به این پرسش برآمده است. براساس نتایج پژوهش، تأثیرات جنگ فرهنگی در معماری ایران سه دوره دارد: دوره ناصری که شروع انحطاط معماری ایرانی- اسلامی است و تغییرات کالبدی، زمینه تغییر محتوا شده است. در دوره پهلوی تهاجمهای فرهنگی به صورت توأمان، محتوا و کالبد معماری ایران را هدف گرفته و دچار استحاله کرده و پس از انقلاب اسلامی نیز تهاجمهای فرهنگی درصدد تغییر ذائقه جامعه بوده تا با تغییر محتوای معماری به هژمونی فرهنگی دست یابند.
لبیب زاده راضیه، کرمی مصطفی. بررسی تأثیرات جنگ نرم بر معماری در ایران با تأکید بر دورههای ناصری، پهلوی و انقلاب اسلامی. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1402; 14 (51) :99-130