[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نرخ پذیرش مقالات
مقالات منتشر شده: 316
نرخ پذیرش: 20
نرخ رد: 80
..
:: دوره 14 - شماره 52 - پاییز - در دست چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی محورهای تمایز نظام آموزشی شیعیان امامیه با عامه در عصر حضور اهل‌بیت علیهم السلام
محمدجواد یاوری سرتختی
استادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مدرس دروس معارف اسلامی. ، javadyavari@yahoo.com
چکیده:   (387 مشاهده)
به‌­دلیل تعامل علمی شیعه و عامه از یکدیگر یا داشتن مساجد مشترک برای تدریس، ممکن است تصور گردد که بین این دو مذهب هیچ­‌گونه تفکیکی در فرآیند تعلیم و تربیت یا ساحت مبانی، محتوا (آموزه‌­ها)، منابع تولید علم و روش­‌های آموزشی وجود ندارد و اسم آن را باید نظام آموزشی اسلام یا مسلمانان بدانیم. بر پایه اهمیت مسئله و سیر تاریخی تحولات هر کدام از حوزه‌­های علمی آنان، در بررسی تاریخی نظام آموزشی و فرآیند آن، این سؤال مطرح می­‌گردد که آیا این دو مذهب و مکتب دارای نظام مستقلی هستند؟ در فرض جدایی، محورهای تشخیص تمایز آن دو کدامند؟ در بررسی تاریخی به­‌صورت تطبیقی فرایند فعالیت‌­های علمی و آموزشی دو مذهب امامیه و اهل­‌تسنن این نتیجه حاصل گردید که این دو دارای نظام مستقلی بوده و مهمترین مؤلفه­‌های تمایز این دو نظام در مبانی، منابع تولید علم و محتوای آموزشی، آموزه­‌ها و روش‌­های آموزشی است. روش پژوهش مبتنی بر تطبیق مؤلفه‌­های نظام آموزشی فریقین بود و نتیجه بررسی تطبیقی دو دیدگاه آن گردید، که امور ذکر شده به‌­عنوان مؤلفه‌­ها یا نشان­گرهای اصلی تشخیص تمایز نظام‌­ها از همدیگر است.
واژه‌های کلیدی: تمایزات نظام آموزشی امامیه، نظام آموزشی اهل تسنن، عصر حضور امامان، منابع تولید علم، روش‌های آموزشی.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ آموزش
دریافت: 1402/4/3 | پذیرش: 1402/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4642