[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ (1)::
مقالات در دست چاپ (2)::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نرخ پذیرش مقالات
مقالات منتشر شده: 340
نرخ پذیرش: 20.6
نرخ رد: 79.4
..
:: دوره 8، شماره 27 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 8 شماره 27 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوه‌های مدیریتی پیامبر(ص) در هم‌گرا کردن بازار مدینه با آموزه‌های اقتصادی اسلام
هدیه تقوی
دانشگاه الزهرا(س) ، h.taghavi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (13704 مشاهده)

اهمیت مبادلات تجاری در حجاز قبل از اسلام، تأسیس بازارهای متعدد در شهرهای مختلف از جمله یثرب را به همراه داشت که با سازوکارهای قبیله‌ای اداره می‌شد. با ظهور اسلام آموزه‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف تجاری، معاملاتی، عرضه و تقاضا و ... ارائه گردید که در موارد متعدد با سنت‌های قبلی همخوانی نداشت، و در مسیر اجرایی با مشکلات عدیده مواجه شد. این مقاله درصدد است با رویکردی توصیفی ـ تبیینی و با استفاده از شاخص‌های نظری علم مدیریت به این سؤال پاسخ دهد که با توجه به پیشینه ذهنی اقتصادی مردم، چگونه رسول اکرم| تلاش داشتند بازار مدینه را با آموزه‌های اقتصادی اسلام هم‌گرا کنند؟ به نظر می‌رسد، رسول اکرم| با سازوکارهای مدیریتی از جمله: منفک کردن بازار مسلمانان از یهودیان، ارائه قوانین مربوط به بازار متناسب با آموزه‌های دینی، نظارت و کنترل بر قیمت‌ها، کیفیت کالاها و ... تلاش کردند، الگوی عملی از بازار هم‌گرا با آموزه‌های دینی به اجرا گذارند.

واژه‌های کلیدی: رسول اکرم(ص)، آموزه‌های اقتصادی اسلام، بازار مدینه، شیوه مدیریتی، اصناف.
متن کامل [PDF 592 kb]   (1288 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ معصومان(ع) با رویکرد فرهنگی و تمدنی
دریافت: 1395/11/23 | پذیرش: 1396/4/28 | انتشار: 1396/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghavi H. Prophet Muhammad's (PBUH) Management Practices in Converging the Medina Market to the Economic Teachings of Islam. - 2017; 8 (27) :7-26
URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-206-fa.html

تقوی هدیه. شیوه‌های مدیریتی پیامبر(ص) در هم‌گرا کردن بازار مدینه با آموزه‌های اقتصادی اسلام . تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1396; 8 (27) :7-26

URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-206-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 27 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657