اهمیت مبادلات تجاری در حجاز قبل از اسلام، تأسیس بازارهای متعدد در شهرهای مختلف از جمله یثرب را به همراه داشت که با سازوکارهای قبیلهای اداره میشد. با ظهور اسلام آموزههای اقتصادی در زمینههای مختلف تجاری، معاملاتی، عرضه و تقاضا و ... ارائه گردید که در موارد متعدد با سنتهای قبلی همخوانی نداشت، و در مسیر اجرایی با مشکلات عدیده مواجه شد. این مقاله درصدد است با رویکردی توصیفی ـ تبیینی و با استفاده از شاخصهای نظری علم مدیریت به این سؤال پاسخ دهد که با توجه به پیشینه ذهنی اقتصادی مردم، چگونه رسول اکرم| تلاش داشتند بازار مدینه را با آموزههای اقتصادی اسلام همگرا کنند؟ به نظر میرسد، رسول اکرم| با سازوکارهای مدیریتی از جمله: منفک کردن بازار مسلمانان از یهودیان، ارائه قوانین مربوط به بازار متناسب با آموزههای دینی، نظارت و کنترل بر قیمتها، کیفیت کالاها و ... تلاش کردند، الگوی عملی از بازار همگرا با آموزههای دینی به اجرا گذارند.
Taghavi H. Prophet Muhammad's (PBUH) Management Practices in Converging the Medina Market to the Economic Teachings of Islam. - 2017; 8 (27) :7-26 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-206-fa.html
تقوی هدیه. شیوههای مدیریتی پیامبر(ص) در همگرا کردن بازار مدینه با آموزههای اقتصادی اسلام
. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1396; 8 (27) :7-26