1- دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران. تهران. ایران. (نویسنده مسئول) ، hazaveh@ut.ac.ir 2- دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تهران. ایران. 3- استادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تهران. ایران. 4- استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، تهران. ایران.
چکیده: (1049 مشاهده)
مصر در دوره حکومت فاطمیان از مراکز مهم علوم عقلی ازجمله ریاضیات و نجوم در تمدن اسلامی بود. دیدگاه تأویلی و کیفی اسماعیلیه به ریاضیات و نیز علم اعداد که آن را عنصر اصلی حکمت و کیمیای اکبر میدانستند، در رویکرد فاطمیان به ترویج علوم عقلی تأثیرگذار بود. این نوشتار که براساس رویکرد توصیفی و تحلیلی سامان یافته، میکوشد ضمن بررسی برخی از ارکان نظام آموزشی ازجمله مراکز، محتوا و مواد آموزشی به این پرسش پاسخ دهد که آموزش ریاضیات و نجوم در بیش از دو قرن حکومت فاطمیان بر مصر چه روندی را طی کرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در این دوره آموزش ریاضیات و نجوم از محافل خصوصی به مراکز آموزشی فاطمیان مثل الازهر و دارالعلم منتقل شد و مواد آموزشی شامل کتب یونانیان و نیز آثار برجسته ریاضیدانان و منجمان شرق و غرب قلمرو اسلامی میشد که تأییدی بر تبادل دانش و اندیشه بین مراکز علمی تمدن اسلامی است.
Badkobe Hazaveh A, Sharifzadeh T, Farahi A, Qalandari H. Teaching mathematics and astronomy in Egypt during the Fatimid period (358-567 AH / 1171-969). - 2023; 14 (53) :73-94 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-2110-fa.html
بادکوبه هزاوه احمد، شریف زاده طاهره، فرهی عبدالله، قلندری حنیف. آموزش ریاضیات و نجوم در مصر دوره فاطمی (358-567 ق/ 969- 1171). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1402; 14 (53) :73-94