استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. ، asady.m@iums.ac.ir
چکیده: (448 مشاهده)
مسئله پژوهش آن است که مبتنی بر دیدگاه اهلِبیت(ع)، کدامیک از بایستههای غیرنظامی تمدّنسازی، بهعنوانِ جهاد معرّفی شدهاند؟ وفق یافتههای پژوهش به روشِ تحلیلی، التزام همگانی به فرهنگ معیار، کنشگری سازنده مرد و زن در نهاد خانواده، کنشگری سازنده اجتماعی آحاد مؤمنان، مجاهدت علمی و تولید دانش و سرانجام، عدالتورزی و فسادستیزی در نهاد حاکمیّت بهعنوانِ جهادهای غیرنظامی در عرصه تمدّنی شناخته میشوند. درنتیجه مشخّص گردید که ثمره مشترک این موارد با جهاد نظامی در امنیّتآفرینی و قدرتزایی، باعث گردیده که در نگاه معصومان(ع)، عنوانِ جهاد منطبق بر این موضوعات باشد. بهعلاوه، فرهنگ اسلامی با جهادانگاری موارد فوق، بنبست و محدودیّت دسترسی به ارزش جهاد را در شرایطغیرنظامی، مردود میانگارد. درنهایت، جهادهای تمدنّی بسان جهاد نظامی، نیازمند نوعی ایثارگری و فداکاری است. زیرا در شرایط خاصّی میتواند خطر جانی برای مجاهد تمدّنی به دنبال داشته باشد.