1- دانشگاه شهرکرد ، sarikhanimajid@yahoo.com 2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (4113 مشاهده)
نقوش گچبری امامزاده عبدالله اراک، از نقشمایههای ایرانی ـ اسلامی رایج در دوران سلجوقی و متأثر از دوره ساسانی است. این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی و اطلاعات آن از مطالعات کتابخانهای و میدانی تهیه شده است. سوالهای پژوهش عبارتند از اینکه، چه میزان هنر گچبری اسلامی وامدار دوره ساسانی بوده و تغییرات ایجاد شده بر سطوح گچبریهای اسلامی چگونه قابل تبیین است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که بنیان نقوش تزیینی بنا، متاثر از گچبری دوره ساسانی و محتوای نقشمایههای آن متأثر از تعالیم الهی و رخدادهای مهم اجتماعی (نهضت ترجمه و گرایش به عقلگرایی) است و بالطبع چهار تغییر (حذف نقوش انسانی و حیوانی، گرایش به نقوش گیاهی و تجریدی و گرفتن نگاه اساطیری از آنان، بهکارگیری نقوش کتیبهای و ارائه نقوش هندسی چندضلعی) در مضمون نقشمایههای گچبری امامزاده دیده میشود.
Sarikhani M, Sharifinia A, Ahmadi A. A Study on the Iranian-Islamic Motifs of Stuccos in Imamzadeh Abdollah of Arak. - 2015; 6 (18) :155-174 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-286-fa.html
ساریخانی مجید، شریفینیا اکبر، احمدی اکرم. بررسی و تحلیل نقشمایههای ایرانی ـ اسلامی گچبریهای امامزاده عبدالله اراک. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1394; 6 (18) :155-174