1- دانشکده هنر دانشگاه دامغان ، sadeghis@du.ac.ir 2- معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
چکیده: (5963 مشاهده)
در پی عدم حمایت دربار صفوی از هنرمندان، شاهد مهاجرت تعدادی از آنان به دربار عثمانی هستیم. این شرایط، بستر مناسبی را جهت رشد و توسعه نگارگری عثمانی بر پایه دستاوردهای هنری مکاتب ایران در کارگاههای تازه تأسیس استانبول به وجود آورد. از اینرو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی ـ تحلیلی، میزان تأثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو براساس ابعاد گرافیکی موجود در نگارههای دو مکتب با تکیه بر آثار شاهنامه شاه طهماسب و سلیماننامه مورد مطالعه موردی و تحلیل قرار گیرد. نتایج نشان میدهد که در نیمه نخست قرن دهم هجری، فعالیت هنرمندان مهاجر ایرانی درکارگاههای توپقاپی، تأثیرات قابل ملاحظهای را از دستاوردهای هنر ایران بر نگارگری عثمانی برجای گذاشته و هنرمندان این مکتب توانستند با اقتباس از هنر ارزنده پارسی و تلفیق آن با هنر بومی خود به شیوه ارزندهای از سبک ملی دست یابند.
Sadeghi Niya S, Hesari E. A Comparative Study of the Structure and Composition in the Painting of Second Tabriz School and Ottoman School (A Case Study of Shah Tahmasb’s Shahnameh and Soleymannameh). - 2017; 8 (27) :107-130 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-301-fa.html
صادقی نیا سارا، حصاری الهام. بررسی تطبیقی ساختار و ترکیببندی در نگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیماننامه). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1396; 8 (27) :107-130