[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ (1)::
مقالات در دست چاپ (2)::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نرخ پذیرش مقالات
مقالات منتشر شده: 340
نرخ پذیرش: 20.6
نرخ رد: 79.4
..
:: دوره 8، شماره 27 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 8 شماره 27 صفحات 130-107 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی ساختار و ترکیب‌بندی در نگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان‌نامه)
سارا صادقی نیا 1، الهام حصاری2
1- دانشکده هنر دانشگاه دامغان ، sadeghis@du.ac.ir
2- معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
چکیده:   (5963 مشاهده)

در پی عدم حمایت دربار صفوی از هنرمندان، شاهد مهاجرت تعدادی از آنان به دربار عثمانی هستیم. این شرایط، بستر مناسبی را جهت رشد و توسعه نگارگری عثمانی بر پایه دستاوردهای هنری مکاتب ایران در کارگاه‌های تازه تأسیس استانبول به وجود آورد. از این‌رو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی ـ تحلیلی، میزان تأثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو براساس ابعاد گرافیکی موجود در نگاره‌های دو مکتب با تکیه بر آثار شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان‌نامه مورد مطالعه موردی و تحلیل قرار گیرد. نتایج نشان می‌دهد که در نیمه نخست قرن دهم هجری، فعالیت هنرمندان مهاجر ایرانی درکارگاه‌های توپقاپی، تأثیرات قابل ملاحظه‌ای را از دستاوردهای هنر ایران بر نگارگری عثمانی برجای گذاشته و هنرمندان این مکتب توانستند با اقتباس از هنر ارزنده پارسی و تلفیق آن با هنر بومی خود به شیوه ارزنده‌ای از سبک ملی دست یابند.

واژه‌های کلیدی: ترکیب‌بندی، سلیمان‌نامه، شاهنامه شاه طهماسب، مکتب دوم تبریز، مکتب عثمانی، نگارگری.
متن کامل [PDF 732 kb]   (1276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ هنر و معماری
دریافت: 1396/1/20 | پذیرش: 1396/7/6 | انتشار: 1396/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Niya S, Hesari E. A Comparative Study of the Structure and Composition in the Painting of Second Tabriz School and Ottoman School (A Case Study of Shah Tahmasb’s Shahnameh and Soleymannameh). - 2017; 8 (27) :107-130
URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-301-fa.html

صادقی نیا سارا، حصاری الهام. بررسی تطبیقی ساختار و ترکیب‌بندی در نگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان‌نامه). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1396; 8 (27) :107-130

URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-301-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 27 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657