1- دانشگاه سمنان ، s_shadrokh@profs.semnan.ac.ir 2- دانشگاه سمنان
چکیده: (5291 مشاهده)
هنر دوره قاجار در دوشاخه هنر درباری و عامیانه قابل بررسی است. هنر عامیانه، دارای مضامین مذهبی و ملی است و هنرمندانی که از دل چنین گفتمانی برخاستند، اشخاص مکتب ندیدهای بودند که با ذوقی خودجوش به آفرینش باورهای طبقه خویش با شیوهای متفاوت دست زدند. پرسش این است که چگونه میتوان بازتاب این اعتقادات و باورها را در هنر عامیانه مورد مطالعه قرارداد. برای بررسی این مسئله به مطالعه موردی نقاشیهای بقاع متبرکه گیلان با روش توصیفی ـ تحلیلی پرداخته شده است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بوده و از نظریه «بازتاب» بهعنوان رویکرد نظری، بهره گرفته شده است. این پژوهش نشان داد که هنر عامیانه به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، آینه تمامنمای عقاید، باورها و سایر مناسبات زندگی اجتماعی مردم در دوره قاجار است و با تحلیل بازتاب این همه، میتوان به تصویری از شمای اعتقادی و فرهنگی مردمان آن دوره دست یافت.
Shad Rokh S, Rahmati H. Reflections of Different Aspects of Folk Arts of in the Paintings of Holy Shrines in Lahijan in the Qajar Period. - 2017; 8 (27) :85-106 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-504-fa.html
شادرخ سارا، رحمتی هادی. بازتاب وجوه هنر عامیانه دوره قاجار در نقاشیهای بقاع متبرکه لاهیجان. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1396; 8 (27) :85-106