1- استادیار دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، تهران، ایران ، a.sheikhi@art.ac.ir 2- کارشناسی ارشد نقاشی
چکیده: (3514 مشاهده)
نگارگران تحت تأثیر فرهنگ و طبقه مسلط اجتماعی یعنی اهل فتی، نگارههایی خلق کردهاند همچون دو نگاره هارون الرشید در حمام اثر بهزاد و هنرمند گمنام از مکتب مشهد. هدف این پژوهش تحلیل اصول اهل فتی در دو نگاره یادشده است. جمعآوری دادهها با روش کتابخانهای و روش تحقیق تحلیل جامعهشناسی است. یافتهها گویاست که نگارگر با نگاه خاصی که در جامعه جاری بوده، اشارهای نمادین به اهل جوانمردی و آئین تشرف داشته است. در نگاره هرات با نشان دادن لنگهای بسیار، اختصاص بخش عمدهای از نگاره به آن که سروال دلاکان بوده و حقیر جلوه دادن خلیفه در گوشه کادر، مخاطب را رهنمون ساخته و در نگاره مکتب مشهد، موضوع جوانمردان در لفافه ارائه شده است. در این نگاره اشاره به آب، مراحل تشرف به فتی شدن در سه قسمت سمت چپ نگاره و موقعیت والای لنگ، و در سمت راست اشارهای کاملا پنهان به خلیفه در کنار مردم عادی و حلق کردن خلیفه نشان از پایین آوردن جایگاه او و در مقابل، مبارک داشتن مراحل فتی شدن است.
شیخی علیرضا، پیله چیان اکرم. واکاوی اصول جوانمردی و فتوت در دو نگاره هارون الرشید در حمام متعلق به مکاتب نگارگری هرات و مشهد. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1397; 9 (30) :105-122