1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی دانشکده هنر، دانشگاه سوره ، amngolestan@gmail.com 2- استادیار دانشکده هنر، دانشگاه سوره
چکیده: (3953 مشاهده)
حرم امامزاده حمزه (ع)بخشی از مجموعه حضرت عبدالعظیم(ع)در شهرری، دارای گنجینهای از تزئینات نظیر کتیبهنگاری است که علاوه بر محتوای مذهبی، بهدلیل شیوه متفاوت اجرای خط بر روی کاغذ، اسنادی مهم در جهت مطالعه روند تحولات قلم نستعلیق محسوب میشوند. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای ـ میدانی و روش مشاهدهای ـ توصیفی و تحلیلی به این پرسش پاسخ داد که خوشنویسیِ کتیبههای کاغذی به قلم نستعلیق «محمدابراهیم طهرانی» در حرم امامزاده حمزه (ع)از چه ویژگیهای شکلی برخوردار هستند؟ نتایج بررسیها نشان داد کتیبههای مذکور از نظر اجرایی علاوه بر ویژگیهای سبک دوره دوم قاجار بهعنوان پیش درآمد سبک دوره سوم مانند تغییر مختصات و انسجام نسبی در شاکله حروف و کلمات؛ برخی ویژگیهای شیوه خوشنویسی صفوی نظیر پیوستگی برخی مفردات به حرف «ه» را نیز داشت. این کتیبهها با محتوای دوگانه مدح بزرگان دینی و شاهانه، بهدلیل اجرای مستقیم توسط کاتب در بررسی تحولات خوشنویسی حائز اهمیت بود.
Golestan A, Attarzadeh A. A Form Analysis of the Muhammad Ibrahim Tehrani's Calligraphic Inscriptions in the Shrine of Imamzade Hamze. - 2019; 9 (33) :89-116 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-738-fa.html
گلستان آمنه، عطّارزاده عبدالکریم. تحلیل شکلی کتیبههای نستعلیق محمدابراهیم طهرانی
در حرم امامزاده حمزه (ع). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1397; 9 (33) :89-116