[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ (1)::
مقالات در دست چاپ (2)::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نرخ پذیرش مقالات
مقالات منتشر شده: 340
نرخ پذیرش: 20.6
نرخ رد: 79.4
..
:: دوره 14، شماره 52 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 14 شماره 52 صفحات 34-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی محورهای تمایز نظام آموزشی شیعیان امامیه با عامه در عصر حضور اهل‌بیت علیهم السلام
محمدجواد یاوری سرتختی
استادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مدرس دروس معارف اسلامی. ، javadyavari@yahoo.com
چکیده:   (1196 مشاهده)
به‌­دلیل تعامل علمی شیعه و عامه از یکدیگر یا داشتن مساجد مشترک برای تدریس، ممکن است تصور گردد که بین این دو مذهب هیچ­‌گونه تفکیکی در فرآیند تعلیم و تربیت یا ساحت مبانی، محتوا (آموزه‌­ها)، منابع تولید علم و روش­‌های آموزشی وجود ندارد و اسم آن را باید نظام آموزشی اسلام یا مسلمانان بدانیم. بر پایه اهمیت مسئله و سیر تاریخی تحولات هر کدام از حوزه‌­های علمی آنان، در بررسی تاریخی نظام آموزشی و فرآیند آن، این سؤال مطرح می­‌گردد که آیا این دو مذهب و مکتب دارای نظام مستقلی هستند؟ در فرض جدایی، محورهای تشخیص تمایز آن دو کدامند؟ در بررسی تاریخی به­‌صورت تطبیقی فرایند فعالیت‌­های علمی و آموزشی دو مذهب امامیه و اهل­‌تسنن این نتیجه حاصل گردید که این دو دارای نظام مستقلی بوده و مهمترین مؤلفه­‌های تمایز این دو نظام در مبانی، منابع تولید علم و محتوای آموزشی، آموزه­‌ها و روش‌­های آموزشی است. روش پژوهش مبتنی بر تطبیق مؤلفه‌­های نظام آموزشی فریقین بود و نتیجه بررسی تطبیقی دو دیدگاه آن گردید، که امور ذکر شده به‌­عنوان مؤلفه‌­ها یا نشان­گرهای اصلی تشخیص تمایز نظام‌­ها از همدیگر است.
واژه‌های کلیدی: تمایزات نظام آموزشی امامیه، نظام آموزشی اهل تسنن، عصر حضور امامان، منابع تولید علم، روش‌های آموزشی.
متن کامل [PDF 1500 kb]   (502 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ آموزش
دریافت: 1402/4/3 | پذیرش: 1402/7/9 | انتشار: 1403/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavari Sartakhti M J. A comparative study of the Distincting axes of the Shies Imamiyyah Educational System with the public (Ahl al-Sunnah) during the presence of Ahl al-Bayt. - 2023; 14 (52) :7-34
URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-2035-fa.html

یاوری سرتختی محمدجواد. بررسی تطبیقی محورهای تمایز نظام آموزشی شیعیان امامیه با عامه در عصر حضور اهل‌بیت علیهم السلام. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1402; 14 (52) :7-34

URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-2035-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 52 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657