:: دوره 12، شماره 44 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 12 شماره 44 صفحات 50-29 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی آداب و اصول هنرآموزی برمبنای فتوت‌نامه‌ها و مقایسه آن با شیوه‌های آموزش دانشگاهی (مطالعه موردی: کارشناسی هنر اسلامی)
مجیدرضا مقنی پور 1، اشکان رحمانی2
1- استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. (نویسنده مسئول) ، mmoghanipoor@yahoo.com
2- استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (6224 مشاهده)
با توجه به ویژگی‌های هنر اسلامی و ضرورت احیاء و تقویت آنها، امروزه برنامه‌هایی برای آموزش و تربیت نیروهای متخصص در سطح آموزش عالی شکل گرفته که رشته کارشناسی هنر اسلامی با تجربه پانزده ساله از مهم‌ترین آنهاست. نقد این دوره و بررسی انطباق مولفه‌های آموزشی آن با آداب تربیتی هنرآموزان این هنرها در گذشته ضروری به‌نظر می‌رسد. بنابراین ضمن شناسایی آداب و ویژگی‌های تربیتی و آموزشی در جوامع گذشته (با استناد به فحوای فتوت‌نامه‌ها) و نیز برنامه‌های آموزشی دوره کارشناسی هنر اسلامی، مواردی چون: «هدف»، «اصول و مبناها»، «روش»، «شرایط استاد» و «شرایط شاگرد» در دو شیوه مورد مقایسه قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. نتایج این پژوهش مشخص نمود که هر چند اهداف آموزشی در هر دو شیوه تا حدودی بر هم منطبق بوده‌اند، اما به علت غالب بودن ساختار و نظام آموزشی ترمی ـ واحدی در آموزش دانشگاهی، مواردی چون اصول و روش‌های آموزشی و شرایط استاد و شاگرد، تفاوت بسیاری با آموزش سنتی این هنرها دارد؛ به‌طوری‌که در شیوه جدید، ماهیت و مقصد آموزش به شیوه‌ای دگرگون آشکار می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هنر اسلامی، آموزش دانشگاهی، فتوت‌نامه، تربیت، استاد.
متن کامل [PDF 309 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ آموزش
دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/12/16 | انتشار: 1400/8/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 44 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها