[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ (1)::
مقالات در دست چاپ (2)::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نرخ پذیرش مقالات
مقالات منتشر شده: 340
نرخ پذیرش: 20.6
نرخ رد: 79.4
..
:: دوره 8، شماره 28 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 8 شماره 28 صفحات 38-7 برگشت به فهرست نسخه ها
کتیبه‌های مدارس عصر صفویه به مثابه رسانه‌های نمادین هنر شیعی نمونه موردی: مسجد ـ مدرسه چهارباغ اصفهان
محی الدین آقاداودی 1، ایمان زکریایی کرمانی2
1- دانشگاه شاهد تهران ، negareh.esf@gmail.com
2- دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (7172 مشاهده)

مسجد ـ مدرسه چهارباغ به‌عنوان گنجینه‌ای از هنر کتیبه‌نگاری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد به تبیین جایگاه کتیبه‌های این بنا به‌عنوان رسانه‌هایی نمادین بپردازد تا زمینه پاسخ به این پرسش اصلی که مهم‌ترین پیام‌های نمادین بازتاب یافته در کتیبه‌های مسجد ـ مدرسه چهارباغ ضمن تبیین نحوه انتقال پیام‌ها چیست؟ فراهم آید. پژوهش حاضر از حیث روش توصیفی ـ تحلیلی است. یافته‌اندوزی به شیوه میدانی و کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است و تجزیه و تحلیل یافته‌ها کیفی است. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مهمترین و بیشترین پیام‌هایی که از تعامل مذهب تشیع، مبانی اعتقادی و سیاست مذهبی حاکم در عصر صفویه، بر اساس سیری منظم از طریق این رسانه‌های نمادین هنر شیعی به مخاطبان انتقال می‌یابد، شامل بیان فضیلت، جانشینی (خلافت)، امامت و اشاره به ویژگی‌های برتر حضرت علی×، مدح و ستایش و الگوسازی از شخصیت امام علی× به‌عنوان مبنای اعتقادی هنر شیعی و اساس سیاست مذهبی رایج است.

واژه‌های کلیدی: هنر شیعی، کتیبه، مسجد ـ مدرسه چهارباغ اصفهان، کارکرد نمادین، تحلیل محتوا.
متن کامل [PDF 530 kb]   (959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ هنر و معماری
دریافت: 1396/2/12 | پذیرش: 1396/8/10 | انتشار: 1396/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aqa Davoodi M, Zakariaee Kermani I. The Inscriptions of the Schools in the Safavid Era as Symbolic Media of the Shiite Art A Case Study of Chahar Bagh School–Mosque in Isfahan. - 2017; 8 (28) :7-38
URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-248-fa.html

آقاداودی محی الدین، زکریایی کرمانی ایمان. کتیبه‌های مدارس عصر صفویه به مثابه رسانه‌های نمادین هنر شیعی نمونه موردی: مسجد ـ مدرسه چهارباغ اصفهان. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1396; 8 (28) :7-38

URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-248-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 28 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657