1- دانشگاه شاهد تهران ، negareh.esf@gmail.com 2- دانشگاه هنر اصفهان
چکیده: (7172 مشاهده)
مسجد ـ مدرسه چهارباغ بهعنوان گنجینهای از هنر کتیبهنگاری اسلامی جایگاه ویژهای دارد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد به تبیین جایگاه کتیبههای این بنا بهعنوان رسانههایی نمادین بپردازد تا زمینه پاسخ به این پرسش اصلی که مهمترین پیامهای نمادین بازتاب یافته در کتیبههای مسجد ـ مدرسه چهارباغ ضمن تبیین نحوه انتقال پیامها چیست؟ فراهم آید. پژوهش حاضر از حیث روش توصیفی ـ تحلیلی است. یافتهاندوزی به شیوه میدانی و کتابخانهای صورت پذیرفته است و تجزیه و تحلیل یافتهها کیفی است. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مهمترین و بیشترین پیامهایی که از تعامل مذهب تشیع، مبانی اعتقادی و سیاست مذهبی حاکم در عصر صفویه، بر اساس سیری منظم از طریق این رسانههای نمادین هنر شیعی به مخاطبان انتقال مییابد، شامل بیان فضیلت، جانشینی (خلافت)، امامت و اشاره به ویژگیهای برتر حضرت علی×، مدح و ستایش و الگوسازی از شخصیت امام علی×بهعنوان مبنای اعتقادی هنر شیعی و اساس سیاست مذهبی رایج است.
Aqa Davoodi M, Zakariaee Kermani I. The Inscriptions of the Schools in the Safavid Era as Symbolic Media of the Shiite Art A Case Study of Chahar Bagh School–Mosque in Isfahan. - 2017; 8 (28) :7-38 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-248-fa.html
آقاداودی محی الدین، زکریایی کرمانی ایمان. کتیبههای مدارس عصر صفویه به مثابه رسانههای نمادین هنر شیعی نمونه موردی: مسجد ـ مدرسه چهارباغ اصفهان. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1396; 8 (28) :7-38