1- دانشجوی دکتری مدرسی معارف، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی ، قم. ، s_hallaji63@yahoo.com 2- دانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم. 3- استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم.
چکیده: (1284 مشاهده)
عصر ارتباطات، علیرغم کارکردهای مثبت، زیر سلطه رسانهای غرب بهخصوص در دو دهه اخیر، تأثیرات محسوسی بر فرهنگ و هویت ملی و دینی جامعه گذاشته که باتوجهبه اهمیت درونمایههای مخاطبمحوری، تجدیدنظر در برنامه آموزشی معارف بهخصوص درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی را طلب میکند. مقاله پیشِرو به دنبال پاسخ به این سؤال استکه باتوجهبه میزان و نوع تأثّر مخاطب دانشجو از بحران هویت ناشی از تحولات عصر ارتباطات، کتاب درسی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای تأمین نیازهای مخاطب و جامعه، چه اولویتهایی را در هدفگذاری آموزشی باید موردِتوجه قرار دهد؟ رویکرد عرضی و مقایسهای به تاریخ، هدفگذاری نقد تمدن غرب، تقویت باورهای دینی با نگاه کارکردی به گزارههای اسلام، اولویت پاسخ به شبهات، پیوند بیشتر هویت ایرانی و اسلامی و ایجاد قدرتِ تحلیل در مخاطب، مهمترین رسالتهای این درس است. این تحقیق، ضمن گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تکیهبر دادههای آماری پژوهشهای گذشته، با روش توصیفی_تحلیلی به بایستههای اولویتبندی اهداف ین کتاب درسی در دانشگاه میپردازد.
Halaji Mofard S, Daneshkia M H, Erfan A M. Educational prioritization in the design and editing of the textbook on the history of Islamic culture and civilization; Based on the identity crisis of the communication age audience. - 2024; 15 (56) :33-60 URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1994-fa.html
حلاجی مفرد سعید، دانشکیا محمدحسین، عرفان امیرمحسن. اولویتسنجی آموزشی در طراحی و تدوین کتاب درسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی مبتنی بر بحران هویت مخاطبان عصر ارتباطات. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1403; 15 (56) :33-60