[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ - زمستان 1403::
مقالات در دست چاپ 2 - بهار 1404::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نرخ پذیرش مقالات
مقالات منتشر شده: 352
نرخ پذیرش: 20.8
نرخ رد: 79.2
..
:: دوره 15، شماره 56 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 15 شماره 56 صفحات 60-33 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌سنجی آموزشی در طراحی و تدوین کتاب درسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی مبتنی بر بحران هویت مخاطبان عصر ارتباطات
سعید حلاجی مفرد1 ، محمدحسین دانشکیا2 ، امیرمحسن عرفان3
1- دانشجوی دکتری مدرسی معارف، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی ، قم. ، s_hallaji63@yahoo.com
2- دانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم.
3- استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم.
چکیده:   (1284 مشاهده)
عصر ارتباطات، علی‌رغم کارکردهای مثبت، زیر سلطه رسانه‌ای غرب‌ به‌خصوص در دو دهه اخیر، تأثیرات محسوسی بر فرهنگ و هویت ملی و دینی جامعه گذاشته که باتوجه‌به اهمیت درون‌مایه‌های مخاطب‌محوری، تجدیدنظر در برنامه آموزشی معارف به‌خصوص درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی را طلب می‌کند. مقاله پیشِ‌رو به دنبال پاسخ به این ‌سؤال است‌که باتوجه‌به میزان و نوع ‌تأثّر مخاطب دانشجو از بحران هویت ناشی از تحولات عصر ارتباطات، کتاب درسی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای تأمین نیازهای مخاطب و جامعه، چه اولویت‌هایی را در هدف‌گذاری آموزشی باید موردِتوجه قرار دهد؟ رویکرد عرضی و مقایسه‌ای به تاریخ، هدف‌گذاری نقد تمدن غرب، تقویت باورهای دینی با نگاه کارکردی به گزاره‌های اسلام، اولویت پاسخ به شبهات، پیوند بیشتر هویت ایرانی و اسلامی و ایجاد قدرتِ تحلیل در مخاطب، مهم‌ترین رسالت‌های این درس است. این تحقیق، ضمن گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و تکیه‌بر داده‌های آماری پژوهش‌های گذشته، با روش توصیفی_تحلیلی به بایسته‌های اولویت‌بندی اهداف ین کتاب درسی در دانشگاه می‌پردازد.
 
واژه‌های کلیدی: عصر ارتباطات، بحران هویت، هویت ملی و دینی، غرب‌گرایی، کتاب درسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی.
متن کامل [PDF 2247 kb]   (2633 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سایر موضوعات تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
دریافت: 1402/1/20 | پذیرش: 1402/6/11 | انتشار: 1404/2/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Halaji Mofard S, Daneshkia M H, Erfan A M. Educational prioritization in the design and editing of the textbook on the history of Islamic culture and civilization; Based on the identity crisis of the communication age audience. - 2024; 15 (56) :33-60
URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1994-fa.html

حلاجی مفرد سعید، دانشکیا محمدحسین، عرفان امیرمحسن. اولویت‌سنجی آموزشی در طراحی و تدوین کتاب درسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی مبتنی بر بحران هویت مخاطبان عصر ارتباطات. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 1403; 15 (56) :33-60

URL: http://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1994-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 56 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی The History of Islamic Culture and Civilization A Quarterly Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4680